Den nye Volvo V40 er gået rent ind
hos de danske bilkøbere. Frem til årsskiftet havde
Volvo forventet at 300 danskere ville have købt en
V40. Tallet lander på over 500. Intet under, for der
er virkelig tale om et stærkt indslag i
mellemklassen.
Vores første møde på den nye V40 –
bortset fra show-cars på internationale
biludstillinger – var overbevisende. Den ser godt
ud, den fungerer fint, men fremfor alt kører den
godt. Den er velafstemt, velafbalanceret, harmonisk
og kombinerer kørekomfort og sportslighed på
forbilledlig vis. Eneste ”handikap” var motoren.
Dynamik
stiller krav
I den prøvekørte variant havde man
monteret den velkendte 115-hestes diesel, som giver
fortræffelig brændstoføkonomi og fungerer glimrende
i de lidt mere astadige Volvo’er. Men der er så
meget dynamik i en Volvo V40, at man savner lidt
flere kræfter. Men det kan da være, at det måske var
meget godt at den ikke havde det, med tanke ikke
mindst på de danske hastighedsgrænser.
Selvfølgelig fungerer motoren
udmærket også i en V40, men det er en måde at
udtrykke på, at der er så meget mere potentiale i
den bil end til mindst at skulle benytte 12,3
sekunder for at nå 100 km/t. Vi glæder os til at
prøve den med andre motorer.
Langt på
literen
Med til motorhistorien hører
naturligvis, at man ikke kan andet end fornøjes, når
der skal tankes op. Ikke mindre end 27,8 kilometer,
kan den køre på en liter dieselolie. Det svarer til
en CO2 udledning på 94 g/km er rigtig godt i en bil,
der vejer tæt ved 1,5 tons.
I det hele taget er der meget godt
at sige om V40. Dens design er mere end
tidssvarende. Til trods for at det dybest set er en
aldrende 1800ES, der i sin tid lagde ud med en
design-idé, der ligner V40. 1800ES var baseret på
P1800 sportsvognen – den sportslige tilgang til at
bygge en funktionel og brugbar bil har Volvo
videreført i V40.
Pladsforholdene
V40 er en regulær mellemklassebil
med dimensioner, der svarer til de lidt mere
kompakte af slagsen. Man har med vilje valgt at
prioritere den visuelle oplevelse og
forsædepassagerernes trivsel. Da man også ville have
et rimeligt bagagerum (det blev på 335 liter) gik
det lidt ud over langbenede bagsædepassagerer.
Men det er da også det eneste
regulære minus – og det er et forholdsvist moderat
af slagsen – der kan sættes på bilen. Hvad
bagsædekomforten i øvrigt angår, kompenseres der
rigeligt gennem gode ventilationsforhold og
elektrisk sædevarme, som er standard på alle
udstyrsvarianter.
Omfattende
basisudstyr
Den prøvekørte variant er Volvos
billigste V40. Den koster 315.000 kroner og da får
man basisudstyret ”Kinetic” med i prisen. Det er
imidlertid ret omfattende og inkluderer bl.a.
foruden førnævnte sædevarme både for og bag også
elruder for og bag, klimaanlæg, fartpilot,
multijusterbart læderrat, knæairbag og så er der jo
tale om kraftige sikkerhedsstole – som selvfølgelig
også er noget af forklaringen på den moderate
benplads på bagsædet.
Også 16” letmetalfælge er
standard, 5” farveskærm til medie-betjening samt
AUX- og BlueTooth forbindelser etc. En ikke
uvæsentlig ting er bevægelsesalarm, som aktiveres
ved indbrud. Og med på positiv-listen tæller bestemt
også, at V40’eren kan trække 1300 kg, for selvom
Volvo er på jagt – og ser ud til at lykkes – efter
nye kunder er der tradition for, at Volvo-ejere ofte
kører med anhænger af den ene eller den anden slags.
Foruden standardudrustningen var
den prøvekørte bil påklædt en del ekstraudstyr,
deriblandt en såkaldt sikkerhedspakke til 41.000
kroner. Den inkluderer bl.a. adaptiv cruise control,
der selv regulerer afstanden til forankørende biler
samt en grafisk computer look-a-like
instrumentering. Også aktive Xenon forlygter til
19.000 kroner kan anbefales – de giver ganske enkelt
et suverænt lys på en mørk vinternat.
|